Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /srv/ffs.rs/2012/ocp/include/date.php on line 26
U veb-kameru te ljubim | SOFEST 2012

Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone. in /srv/ffs.rs/2012/ocp/include/date.php on line 26

U veb-kameru te ljubim

Momčilovićev film „Smrt čoveka na Balkanu” dobro zabavio i kritičare i publiku, kao inteligentno sročena i izvedena mala srpska tragikomedija
Iz filma „ Smrt čoveka na Balkanu” Miroslava Momčilovića
47. KARLOVE VARI Karlove Vari – Neobičan po temi, ali i po filmskom izrazu, jer se kompletna radnja dešava u jednom kadru i u takozvanom realnom vremenu, novi film scenariste i reditelja Miroslava Momčilovića „Smrt čoveka na Balkanu”, pošto je trijumfovao na „Sinema siti” festivalu u Novom Sadu i razgalio publiku u Sopotu, dobro je juče nasmejao i publiku i kritičare na 47. Karlovim Varima, na kojem se takmiči u Programu „Forum nezavisnih”.
Priču o usamljenom intelektualcu-kompozitoru (Nikola Kojo), koji već u uvodu filma izvršava samoubistvo pred veb-kamerom svog kućnog računara, Momčilović iz minuta u minut, minimalističkim sredstvima, oslonjen na dijaloge i glumačke majstorije odabrane ekipe, postepeno pretvara u zabavnu mentalitetsku tragikomediju, nudeći u širem kontekstu i satiričnu sliku našeg savremenog društva.
U ovom inteligentno sročenom i inteligentno izvedenom, malom i samo na prvi pogled jednostavnom filmu, Momčilović okuplja čudesnu komšijsku bratiju iz jednog tipičnog velegradskog „zverinjaka”, solitera sa mnogo stanova, kako bi ih u „omeđenom” prostoru
pokojnikove sobe okupio da se potpuno „ogole” i pred samim sobom i pred drugima. I najvažnije – pred veb-kamerom čijeg prisustva nisu svesni sve do samog kraja. Prisustvo kamere je čudo. Pred njom se čovek potpuno menja, čini se i boljim i lepšim i plemenitijim nego što jeste. I tu činjenicu Momčilović koristi kako bi od svoje simpatične, a sitnim pokvarenostima, ličnim interesima i sebičluku sklone družine, konačno napravio pristojne ljude, svesne toga sa kakvom se pristojnošću valja nositi u trenucima tragedije.
Ugodno je gledati sa kakvom se lakoćom reditelj Momčilović nosi sa unapred sebi zadatom eksperimentalnom formom filma. Pred statičnom kamerom i samo jednim „ramom” njenog objektiva, što podrazumeva i ograničeni scenografski prostor, dešava se uzbudljiva dinamika događaja baziranih zapravo na stereotipnim, ali izvanredno funkcionalnim dijalozima uzvrpoljenih aktera, koji jedan za drugim ispunjavaju skučeni prostor. Odmah posle pucnja u stan utrčava prvi komšija, po profesiji školski domar koji očigledno i po komšiluku popravlja sve što mu se nađe pod rukom. Njegov lik tumači izvanredni bosanski glumac Emir Hadžihafizbegović, koji dobar deo filma maestralno nosi na svojim leđima, podarivši svom junaku moćan i kompletan psihološki profil.
Njemu se vrlo brzo pridružuje komšija – nervozni i rakijici sklon zgubidan, u vrsnom tumačenju Radoslava Milenkovića, zatim i prirodna i u svojoj maloj roli izdašna Nataša Ninković, pa Anita Mančić, Bojan Žirović („lešinarski” pogrebnik), pa ekipa „nikad na vreme da stigne” Hitne pomoći – Milica Mihajlović i Bojan Lazarov, kao otupela doktorka i njen „boli me uvo za sve osim za kladionicu” medicinski brat. I kao vrh, članovi „u saobraćajnoj gužvi zaglavljene” policijske patrole – Ljubomir Bandović i Branislav Trifunović. Svi oni zajedno dali su svoj maksimalni doprinos Momčilovićevom filmu koji se lepo gleda. Kao da gledate sebe ili svoje komšije u ogledalu...
Posveta češkim autorima i filmovima
Momčilović pred kamerama festivalskih fotoreportera
„Kako je reč o crnoj komediji koja tretira našu stvarnost, nisam ni sumnjao da će film imati dobru komunikaciju sa domaćom publikom. Ali, nakon prikazivanja filma na „Sinema siti” festivalu u Novom Sadu, na kojem je srpske filmove nagrađivao isključivo inostrani žiri, osetio sam da film veoma dobro komunicira i sa ljudima koji nisu sa našeg podneblja. Priznajem, bio sam prijatno iznenađen reakcijom inostranih producenata, kritičara i distributera. Slična stvar se desila sada i u Karlovim Varima, publika je reagovala vrlo dobro, smejala se na pravim mestima. Biću iskren, tome sam se potajno nadao, jer moj film ima u sebi nešto češko i na neki način je posveta češkim autorima i filmovima kao i češkom humoru, kaže scenarista i reditelj Miroslav Momčilović, sa kojim su se yjedno publici predstavili glumac Bojan Lazarov, kao i izvršni producent, ali i kompozitor Predrag Šarović.
Dubravka Lakić
objavljeno: 06.07.2012. (Politika)

Pretraga programa


» Preuzmite program u PDF formatu

Strict Standards: Non-static method Banner::getBanners() should not be called statically in /srv/ffs.rs/2012/php/controller/banners.php on line 14